Skip to main content

asalamualaikum :)

tenang rasaya dapat ada di rumah walaupun hakikatnya bercuti dengan pelbagai tugasan lain yang perlu segera di selesaikan.. tapi Alhamdulillah Allah bagi segala tugasan ini berserta dengan khudrat yang ada :)

hari demi hari yang sering di lalui dengan kesibukkan tugas sebagai pelajar yang x putus masa menghadap pelbagai aktiviti harian , sering aku berhenti sejenak berfikir . apa benarkah apa yang buat? buang masakah aku? adakah usaha aku ini Allah terima sebagai ibadat? kerna aku selalu khuatir jika ianya sia-sia. dan tidak diredhainya..

akan tetapi siapa kita untuk mengetahui amalan kita diterima 100% . kita hanya manusia biasa yang melakukan sesuatu usaha sehabis baik dengan berbekalkan niat yang baik dengan harapan mendapat perhatian , kasih sayang, rahmat , pengampunan dan keberkatan dari Allah.

tiada siapa tahu bagaimana Allah memandang diri kita dan orang lain. kita hanya mampu menilai berdasarkan amal yang kita lakukan. tapi hakikat sebenarnya hanya menjadi rahsia Allah.
sedangkan Nabi Muhammad SAW yang digelar kekasih Allah juga sentiasa takut untuk berhadapan dengan Rabb nya kenapa? kerana manusia hebat itu tidak pernah merasa dirinya sudah cukup baik.. kerana manusia hebat itu tidak pernah merasa Baginda layak untuk ke syurga Allah.. subhanaAllah..

bagaimana dengan kita? ingat kasih sayang Allah melebihi besarnya kerisauan kita.
Allah menjanjikan yang baik buat hambaNYA yang berusaha sehabis baik.

kadang kita sering bosan dan rasa ingin mengalah. kerana kita rasakan di dunia ini hanya kita sahaja yang paling banyak berkorban, yang paling banyak dirundung malang , paling banyak dianaiya, sehingga satu masa kita menangis kononya kita sudah tidak kuat untuk semua nya lagi.

walhal kita diuji terlalu sedikit TERLALU SEDIKIT berbanding dengan hamba-hamba Allah yang sedang beratur untuk melangkah ke pintu syurga. kenapa mereka mampu berada di barisan itu? kenapa bukan kita? apa rahsia yang mereka bawa? apa rahsia yang Allah beritahu mereka tapi bukan kita? apa rahsia yang mereka amalkan tapi kita tidak ketahui?

jawapannya TIADA RAHSIA . Allah membuku hijab kepada manusia untuk mengetahui cara memasuki syurganya.. Allah terangkan satu persatu jalan dalam ilmunya untuk kita praktikkan dan merasai nikmat syurganya.

malah Allah berikan sebenar-benarnya gambaran NERAKA dan penyiksaan yang bakal kita terima sekiranya kita seorang pendosa yang tidak bertaubat. kerana apa? ia sebagai alat untuk meletakkan rasa takut dan berwaspada agar kita berhati-hati dalam melakukan apa sahaja di dunia ini.

namun yang kita pilih?

jalan yang kita pilih yang membawa kita jauh dari ketenangan.. aku yakin semuanya bermula dari SOLAT. akidah utama yang akan menentukan perjalanan seorang muslim.
terlalu banyak Allah hantar contoh dalam kehidupan aku dalam usaha mengenal islam yang sebenar.
aku sering menjadi tempat rujukan rakan-rakan yang rapat atau hanya kenal sehari dua. mereka sering mengadu masalah dan berkongsi cerita. aku sangat hargai nya. namun apa yang dapat aku simpulkan perbanding besar antara masalah seseorang individu adalah melalui PENERIMAANnya terhadap sesuatu ujian. dan seorang muslim yang DIUJI dan dia menjaga SOLATNYA , cara penerimaan dirinya terhadap sesuatu ujian adalah jauh berbeza dengan muslim yang duiji tetapi TIDAK SOLAT.

sebesar mana ujian yang Allah turunkan bukanlah menjadi kayu pengukur keimanan seseorang. tapi bagaimana seseorang individu itu MENERIMA ujian tersebut adalah mencerminkan besar manakah keimanan nya.

terlalu banyak jika ingin di taip. pegang kata ini "solat mu mencerminkan kejayaan atau kegagalan kehidupan mu"

kerna itu sebelum kita memahami segala macam ilmu di dunia ini. fahami dulu ilmu yang tersirat dan tersurat di sebalik Fadhilat solat yang wajib kita lakukan sebagai muslim 5 kali sehari.

Allahukhbar.. jangan lah ya Allah kau letakkan kami di kalangan golongan yang rugi... masukkan lah kami dalam kalangan orang yang beriman yang layak menghidu bau syurga MU.. amin ya RABB...

Comments

Popular posts from this blog

:) maaf kan ku

kadang aku terlalu menyembunyikan segala rasa sehingga sukar untuk yang penting mentafsirkannya.. itu bukan kerna aku pilih untuk jadi sebegitu.. itu kerna aku terlalu bergantung pada tuhan ku.. aku terlau asyik dalam mengadukan segala hal ku terhadapNYA yang aku merasa begitu lega melepaskan segala sesak di dada.. sehingga tidak perlu aku rasa untuk curahkan rasa ini pada yang lain. BENAR.. jika engkau punya tuhan mu.. maka kau akan punya segalanya... kadang aku leka dengan segala rasa.. aku mohon maaf andai "tidak menghargai" rasa mu.. namun aku masih belum pasti destinasi yang akan ku tuju nanti.. terlalu banyak yang berlegar di minda. terlalu banyak yang perlu ku galas beban di dunia untuk meraih keredhaan akhirat.. hingga kadang aku letih dan perlu untuk bersendiri.. kadang aku pilih untuk berdiam.. bukan kerna aku tidak peduli.. tetapi kerna aku perlu masa untuk diriku, dan aku beri masa untuk kamu mengerti salah dan betulkan tanggapan mu.. kerna aku telah banyak

~2018~

selamat tahun baru dunia :) x sedar cepat betul dah masuk tahun baru kan, sibuk dengan semester akhir di UUM, buatkan kami semua hanya fokus untuk kejar due date hantarkan semua tugasan sahaja, and the best things is kami semua sambut tahun baru sambil mengadap semua report yang bertimbun,. but alhamdulillah we still enjoyed it :p 2017 dan berlalu macamtu ja kan? and  sedar pon apa ek yang aku buat tahun lepas? terlalu sibuk dnegan tugas pelajar,. tapi mungkin tu lah yang menjadi keutamaan and i hope i already did it well.. in sya Allah.. moga hati dan mak ba puas hati.. aamiin..  so untuk tahun baru ni, ehh hello 2018!! apa "aZaM" baru awak ezrina? haha x yah nak beria sangat la letak azam itu ini, last2 jadi angan2 ja.. so letak azam yang memang awak akan usaha untuk work for it,. better simple tapi jalan, daripada nampak hebat tapi x buat kan? so azam untuk tahun 2018!! - saya nak minum air 2 litter sehari,. err mmg nampak mcm apa punya azam la deii.. tapi

HIJRAH! LAKUKAN PERUBAHAN DEMI ALLAH! DEMI MENCARI KEBERKATAN DAN KEREDHAAN KEKASIH KITA YANG HAKIKI...!!

Berubah, ia memerlukan tekad dan keazaman yang benar-benar menggugah jiwa. Tetap teguh walau sekuat mana pun badai yang melanda. Picture By Pengiran92 Of LangitIlahi Berubah, kenapa terlalu sukar? Kekadang itulah persoalan yang bermain-main difikiran dan minda kita. Ia bagaikan sesuatu yang menggugah dan mengganggu perasaan semua insan. Kenapa semua insan? Kerana, perubahan itu suatu fitrah. Semua manusia yang normal akan lalui, tempuhi dan alami sebarang perubahan dalam kehidupan mereka. Sama ada dengan kehendak diri sendiri atau mereka terpaksa melalui atas faktor-faktor tertentu. Saya selalu mengulangi kata-kata ini apabila ditanyakan tentang perubahan : “ Sesiapa yang berubah kerana TERPAKSA dia sebenarnya adalah MANGSA, dan sesiapa yang berubah kepada Allah SWT kerana kesedaran yang JELAS dan NYATA, pasti ia akan BAHAGIA.” Ya. Amat terseksa jiwa jika terpaksa melalui perubahan kerana terpaksa. Namun, perasaan bahagia akan menyimbah seluruh relung rasa a