Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2014

Bacalah... fahamlah... ROH

ROH                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Nabi Adam as dicipta dari tanah dan merupakan makhluk ciptaan terbaik berbanding makhluk lain                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Bagaimanapun Adam, walaupun sempurna anggota jasadnya tapi tidak membawa apa-apa makna tanpa roh                                                                                                                                                                                       …

Surah al-ikhlash

DAHSYATNYA SURAT AL-IKHLASH          Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini.          Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda: ”Demi Allah yang jiwaku di Genggamann-Nya, sesungguhnya QUL HUWALLAHU AHAD itu tertulis di sayap malaikat Jibraila.s, ALLAHHUS SOMAD itu tertulis disayap malaikat Mikail a.s, LAMYALID WALAM YUULAD tertulis pada, sayap malaikat Izrail a.s, WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.”.          Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda: Ketika saya (Rasulullah SAW) isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas.          Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka b…

muslimah

hai my dear blog! now ase mcm nk nages sngt3, nk jerit kuat2,. sebab ina bosan sangat2,..
ina langsung x buat apa,.. x dak aktvt yang ina nak buat,..
ina sunyi.. ina sorang ja... meana keja,. nana x dak,.. ina ada depa jaa... :(
well! yang ina x suka sngt bila ramai org yang  angp ina ni ramai yang akan teman ina,.. "alaaa ezrina,.. ag tu x pla,. x penah bosan,. ada ja org....."bla3!
ya Allah.. sebab tu lah ina selalu pujuk hati ni,. ina selalu kta kt hati kecik ni (kecik mcm tuan dy) yang "xpa ezrina,.. hanya Allah ja yang kenal siapa saya" :)
ea!! mmg setiap hari ina akan dihujani banyak pm, we chat, daripada sape2 sja,. yg nk berkenalan laa,.. alaa2 ustaz la,.. ala2 mat rempit pon ada,. huhu,.. tp bukan ina nk kata ina baik,. tapi ina yakin dgn diri ina mmg ina x akan layan,.. sumpah... sebab bukan tu yg ina nak... ya Allah....... walaupun aku sunyi.. walaupun aku x dak tmpat mengadu selain Engkau,.. aku tak akan cemari harga diri dengan senang2 bergaul dengan o…

Bukan semua org kenal siapa kita :)

Sebagai manusia biasa fitrah kita mmg x pernah sempurna.. jadi penilaian manusia pada diri kita semestinya ada yang dari sudut positif atau sebaliknya.. jika banyak kebaikan yang kita lakukan maka bnyk pujian yang bakal diterima, jika bnyak kejahatan yang kita lakukan maka cenderung lah segala umpatan manusia yang akn kita degar.. tapi adakah itu yang menjadi keutamaan? Tidak...
Kerna manusia hanya mampu menilai dari zahir seseorang tanpa mengetahui niat sebenar kita.  Jadi apa saja yang kita lakukan pastikan ianya baik di mata Allah maka tiada apa yg harus dibimbanggi.. tambah bila kita berada di akhir zaman ni.. segala perbuatan yang baik kembali asing di mata kebanyakkan manusia.. ada yang akn memperlekahkan, ada yang akan mengejek dan sebagainya. Sedangkan segala aktiviti maksiat dan amalan x bermoral menjadi sajian harian tontonan umum dan menjadi kebiasaan tanpa rasa takut dgn kemurkaan Allah..
Jadi yang penting kita kenal diri kita! Org lain x kan mampu kenal kita macam mana d…

SEDARLAH...

kita selalu rasa masalah kita adalah yang paling berat berbanding insan lain,..  sedangkan ianya langsung x seberapa.... kita selalu kagum melihat insan lain sedangkan kita belum mengetahui perjalan kehidupannya,.. untuk apa kita menilai semua itu jika kita masih belum mengerti tujuan kita di hidupkan di dunia ini? siapa kita? untuk apa kita ada? kita seseorg yng dulunya tiada.. setelah itu diadakan,. setelah itu akn ghaib dari padangan insan lain... apa sebenarnya yang kita tuju? ea,... KEMATIAN... walaupun jelas tujuan kita ialah kematian... tapi kita masih leka dengan tujuan-tujuan dunia yang lain... kita msih sibuk memikirkan kecewanya hati ditolak cinta insani,.. kita masih berfikir mengapa kewangan masih belum mencukupi... kita msih berfikir kenapa aku tidak secantik yang lain kita masih berfikir apa yang akn jadi 10 tahun lagi,... WAHAI manusia,.. jika aku bertanya kamu adakah kamu mampu beri jawapan untuk soalan ku ini? ADAKAH KAMU PASTI AKAN HIDUP ESOK ATAU SEBENTAR LAGI? --…