Skip to main content

Posts

Showing posts from 2016
asalamualaikum :)

tenang rasaya dapat ada di rumah walaupun hakikatnya bercuti dengan pelbagai tugasan lain yang perlu segera di selesaikan.. tapi Alhamdulillah Allah bagi segala tugasan ini berserta dengan khudrat yang ada :)

hari demi hari yang sering di lalui dengan kesibukkan tugas sebagai pelajar yang x putus masa menghadap pelbagai aktiviti harian , sering aku berhenti sejenak berfikir . apa benarkah apa yang buat? buang masakah aku? adakah usaha aku ini Allah terima sebagai ibadat? kerna aku selalu khuatir jika ianya sia-sia. dan tidak diredhainya..

akan tetapi siapa kita untuk mengetahui amalan kita diterima 100% . kita hanya manusia biasa yang melakukan sesuatu usaha sehabis baik dengan berbekalkan niat yang baik dengan harapan mendapat perhatian , kasih sayang, rahmat , pengampunan dan keberkatan dari Allah.

tiada siapa tahu bagaimana Allah memandang diri kita dan orang lain. kita hanya mampu menilai berdasarkan amal yang kita lakukan. tapi hakikat sebenarnya hanya menjadi …

CHARITY FROM US TO YOU

Bismillahhirahmanirrahim.. Allahhu..  :')  x terbayang betapa lega dan gembira dapat selesaikan satu amanah Allah yang di ilhamkan sndiri oleh yang maha kaya dengan segala harta dan rasa  bermula dengan hanya termenung di pembaringan memikirkan "apa lah yang aku boleh buat untuk umat muhammad?" menitis air mata sebab waktu tu terfikir dalam usia yang sudah menjangkau lebih 20 tahun namun masih belum mampu memberi apa-apa impak besar kepada Agama Allah.. malah baca kisah-kisah para sahabat baginda malunya dan kerdilnya rasa diri ini dibandingkan dengan para sahabat baginda yang kebanyyakkan nya di anugerahkan syahid buat mereka. indahnya :)
tiba-tiba Allah ilhamkan untuk aku satu idea yang berkonsepkan "SEDEKAH"  terus aku bergegas bagun dari baring... dan mula capai pen dan buku nota aku di meja and kembali ke katil.. dalam keadaan duduk aku mula plan macam mana nk banyakkan wang untuk sedekah .. pendek kan cerita Allah ilhamkan idea untuk kumpulkan orang-oran…

"jangan sesekali kita berpesan kecuali kita sendiri mengamalkan ia"

Asalamualaikum ? hai lamanya rasa x berblog.. niat tu ada tapi selalu sangat terbantut.. kan best kalau boleh berblog tepi pantai kaa... baru feel skit rasanya nak mengarangkan..
ni pon nak mengarang punya nak cari mood siap buka insrument lagu hindustan lagi.. :P
tapi x tau jugak sebenaqnya nak merapu apa..

Alhamdulillah dah berlalu Ramadhan dan syawal.. kini masuk bulan baru untuk kita cari keberkatan dalam mengisi hari-hari yang Allah masih pinjamkan untuk menentukan sama ada ke neraka atau syurga tempat yang akan di letakkan kita selayaknya amal yang telah kita usahakan..

suka rasanya melihat insan-insan dengan wajah yang penuh dengan keimanan. kesan nasihat mereka sering menyentuh kalbu yang mendengar walaupun dengan menggunakan ayat yang sangat ringkas dan bersahaja kerana kata-kata ikhlas itu keluar dari mulut YANG MENGAMALKANNYA.
"jangan sesekali kita berpesan kecuali kita sendiri mengamalkan ia"
orang yang berpesan dan mengamalkan perbuatan yang di pesan kesan nya s…

di sebalik kemenangan

Alhamdulillah kata-kata pertama yang akan dilontarkan.. debaran setiap kali untuk menyemak keputusan di portal x pernah surut.. namun kerna nilai tawakal yang di amalkan pasrah dan redha aku dahulukan dulu sebelum segalanya Allah jelaskan. dan kerana itu juga ketenangan ada bersama ku...
sungguh bukan jalan mudah memilih untuk menjadi seorang pelajar universiti dan pelajar ijazah... cabaran demi cabaran terpaksa di lalui.. semakin meningkat semester.. semakin mencabar segala tugasan dan susahnya soalan... namun itu adalah untuk mematangkan..
kehidupan ku yang terpaksa berbahagi dengan segala tugasan lain dalam organisasi.. dalam kerja sosial.. sebagai rakan,. anak,.. teman dan isteri orang.. ehhhh! haha sangat memberikan tekanan. namun di saat hati mula berkecamuk.. iman ku akan berkata "Allah tidak menguji mu lebih dari kemampuan mu... " dan aku akan tersenyum..  sebenarnya semakin tinggi ujian.. semakin percaya dan yakin Allah pada hambanya... maka aku bagun dari rebah...

Tirai Hadapan :)

semua yang ada tak akan menjadi milik kita selamanya,
ruang yang terbuka luas buat kita sebelum ini mungkin akan menjadi ruangan asing pada masa depan,
rahsia yang tidak mampu terungkap sangat mendebarkan untuk di selak tirai hadapan,.
mungkin yang Allah sediakan pada saat depan bukan lagi harta yang kita ada pada masa kini..

mengadaptasikan ruangan hidup sekarang dengan yang akan datang semestinya memerlukan masa untuk di sesuaikan dengan diri,
namun penerimaan hati yang terutama sekali perlu di beri perhatian dan fokus yang tinggi..
moga KAU lembutkan hati ku untuk menerima segalanya dengan kuat seperti kepercayaan MU pada diri ku...

memang benar aku cuba mengekalkan apa yang aku ada..
namun tidak semuanya yang terbaik untuk aku simpan..
kadang dengan melepaskan sesuatu yang membuatkan ia bahagia dan terlihat akan hal itu juga memantulkan kerdipan yang indah dalam hati yang mula rela..

ikhlas dari aku yang sentiasa tidak lelah dalam mengirimkan barisan doa buat semuanya..
semua yang…

dan akhirnya :)

kadang hidup x bergerak selancar yang kita rancang..
Allah mengubah hala dengan tiba-tiba mungkin kerna kegusaran itu lah yang lebih bermakna..
aku belajar dan terus belajar dari setapak demi setapak..
ku raih semangat dan tekad..
melangkah dengan penuh nekad..

hari depan satu rahasia.. sedang aku terlalu merencana yang itu dan ini..
jawapannya masih belum pasti..
Allah sedarkan aku kembali, dengan keperitan yang sedikit agar aku berhenti dari keasyikan ku sendiri.,
memuhasabah diri.. jangan terlalu berharap pada apa sahaja di dunia ini.. bukan jaminan yang hakiki..

sebak bila yang di angan kini makin pudar warna dan hambar rasanya...
sejujurnya aku sudah berhenti dari angan ku..
kadang permandangan yang indah mungkin satu lubuk yang bahaya untuk kita..
kini aku hanya serahkan segala urusan ku hanya pada tangan yang Esa tanpa perlu perancangan dari diri ku kearah itu..

mungkin ada suara nyaring akan berkata,, manusia juga perlu usaha dan merencana.. baru lah ada tangan akan menolongny…

Al-Bashiir....

ALLAHUAKHBAR... sayupnya rasa hati...
ya Allah sungguh aku rasa jauh dari ketenangan.. aku ingin sibuk kan diri ku mencari cinta mu seperti dulu.. aku ingin kembali dalam dakapan erat mu.. aku ingin merasa hangat mengejar cinta mu... ya Allah tuntun kan aku kembali ke dalam cahaya MU.. tolong ya Allah... Tolong....... aku penat dengan dunia ini ya Allah... penat sangat....
sungguh tiada ketenangan di sini... semua nya sangat menekankan hati.... ya Allah ke mana patut kaki ini melangkah..... ke mana ya Allah? ke mana........
kenapa KAU biar kan aku begini ya Allah... aku sentiasa... SENTIASA perlukan MU ya Allah...
ya RAHMAN.... YA RAHIM... kebesaran mu untuk kami semua hamba MU... sungguh aku mohon... toleh lah pada ku ya Allah..... gapai semula tangan ku..... bantu aku ya Allah.... gengam hati ku...

kenapa aku di letakan dalam keadaan ini.... Allah... aku tak nak jauh dari MU... tiada makna hidup ini tanpa MU... Allah... aku sentiasa ada mu... aku yakin setiap jari yang menaip.. hati…