Skip to main content

"jangan sesekali kita berpesan kecuali kita sendiri mengamalkan ia"

Asalamualaikum ? hai lamanya rasa x berblog.. niat tu ada tapi selalu sangat terbantut.. kan best kalau boleh berblog tepi pantai kaa... baru feel skit rasanya nak mengarangkan..
ni pon nak mengarang punya nak cari mood siap buka insrument lagu hindustan lagi.. :P
tapi x tau jugak sebenaqnya nak merapu apa..

Alhamdulillah dah berlalu Ramadhan dan syawal.. kini masuk bulan baru untuk kita cari keberkatan dalam mengisi hari-hari yang Allah masih pinjamkan untuk menentukan sama ada ke neraka atau syurga tempat yang akan di letakkan kita selayaknya amal yang telah kita usahakan..

suka rasanya melihat insan-insan dengan wajah yang penuh dengan keimanan. kesan nasihat mereka sering menyentuh kalbu yang mendengar walaupun dengan menggunakan ayat yang sangat ringkas dan bersahaja kerana kata-kata ikhlas itu keluar dari mulut YANG MENGAMALKANNYA.
"jangan sesekali kita berpesan kecuali kita sendiri mengamalkan ia"
orang yang berpesan dan mengamalkan perbuatan yang di pesan kesan nya sangat tinggi berbanding dengan orang yang hanya berpesan itu dan ini tanpa diri sendiri melakukan apa yang di katakan.

kadang walaupun pesanan tersebut keluar dari mulut seorang pelajar sekolah yang hakikatnya pangkat adik-adik dengan diriku namun di sebabkan kesan amalan mereka sangat memberikan impak pada aku yang memerhati dan mendengar. subhanaAllah. :)

moga kita sentiasa mengamalkan apa yang kita sampaikan moga yang baik-baik yang menjadi amalan dan pengangan kita amin ^.~

Comments

Popular posts from this blog

😊

Bila berkata mengenai perasaan orang sering melihat aku kuat..
Mereka merasa aku jarang menangis dan mampu teguh segala pendirian..

Disebalik setiap keputusan..
Mereka tidak tahu rahsianya..
Berbulan aq menanggung segalanya..
Aku simpan dan luah hanya pada DIA..
Aku pendam dan pujuk hati mempersalahkan diri sebelum aku lihat salahnya dia..

Aku cuba sedayanya untuk terlihat bahagia..
Aku cuba.. sungguh aku cuba..

Aku terima bukan saja2.. ikhlas dari hati kerana DIA..

Keputusan yang aku ambil bukan akan buat aku tertawa.. sungguh aku mahu hanya ketenangan.. dan sungguh aku mahu adalah untuk merasa kau ada..

Sia-sia dekat namun hilang..
Mungkin persahabatan ini penawar segalanya..
Aku yakin dengan ketentuanNYA.  Akan tiba masa untuk Allah menjawab segalanya..

Aku serah segalanya kepada DIA..

Allah telah atur segala perjalanan dan perancangan NYA..

Disini Allah menguji keyakinan kita kepadaNYA..

Jangan kuatir doa aku untuk mu sentiasa ada..
Aku perlu kuat demi kebaikan kita..
Dan bukan s…

:)

dalam berjuta yang datang, kau tak akan tahu mana yang kekal dan mana yang hanya Allah hadirkan sementara.. dalam yang paling kau gengam cermat kerana merasakan ia terlalu berharga, mungkin akan tiba masa kau perlu buka gengaman dan lepaskan ia untuk yang lebih layak... kau x akan tahu bila masa akan bertemu kembali selepas terjadinya satu perpisahan.. siapa sangka  insan yang hari-hari kau cari, suatu hari akan pergi jauh dari sisi..
kenangan ketawa bersama mungkin hanya satu memori.. berjumpa kembali? mungkin hanya tinggal satu janji yang belum pasti..
lumrah hidup.. tiada yang kekal..  jika aku diberi pilihan di akhirat untuk tinggal bersama beratus bidadari yang akan melayan aku itu dan ini, aku masih berdoa untuk mampu ketemu kembali sahabat-sahabat aku di dunia ini.. jika aku punya cara untuk aku lakarkan sayang aku pada mereka,. maka tinta yang ada tidak akan cukup untuk melukiskan rasa..
ya Allah aku tidak mampu untuk menemani mereka selamanya.. dibawah peliharaan MU, redhai …

Tercemar berjuta kenangan hanya kerna satu kesalahan..

tercemar berjuta kenangan  hanya kerna satu kesalahan..
saudara,  jika kita sedar bahawa kebahagiaan dan kesakitan yang pernah atau sedang kau rasa itu adalah atas kehendak tuhan mu.. maka engkau tidak akan mudah menghukum seperti ini..
saudara.. jika kau faham dan yakin dengan takdir yang telah Allah catatkan.. masa yang kau ambil untuk memaafkan akan lebih singkat.. dendam yang kau bawa lama itu akan makin luntur... amarah yang kau gengam itu akan makin padam..
yakin lah... kau akan dan pasti akan perolehi ketenangan yang lebih damai.. malah kau akan lebih dikagumi oleh yang menyakiti mu.. kerna kekuatan yang kau mampu pikul adalah lebih besar..
jika Allah berkata bahawa  "Aku tidak menguji hamba ku diluar kemampuannya" maka apa lagi yang kau ragukan tentang kemampuan mu.. adakah janji Allah itu, masih belum cukup untuk membuatkan kau yakin? maka dengan siapa bisa kau sandarkan rasa keyakinan yang tinggi melebihi Rabb mu?
lepaskan sakit mu... Lepaskan ia...
pejam mata mu …