Skip to main content

aku untuk DIA


Dalam kesamaran aku mencari
tiada arah tiada petunjuk
namun aku yakin dengan janji
bahawa DIA maha mengatur

Walau hati kadang tertanya
apa kesudahan dan pengakhirannya
naik turun rasa sayang dan cinta 
kerna ianya hanya pada manusia

Aku takut berdepan dengan rasa
kerna mungkin akal mendahului anganku
realiti hidup rencatkan keseronokkan cinta
hingga aku menarik tali layang dari terus terbang tinggi mengejar mimpi 

Aku terus dilamar dan disapa dia dan dia
namun hati tiada lagi rasa
walau rasa yang aku cari entah apa dan bagaimana
namun aku yakin kudratNya lebih dari segala

Tidak mustahil ketentuanNYA
aku berakhir tanpa siapa 
namun aku yakin hikmah akan meyapa 
siapa yang redha dan percayakan DIA


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman second interview

Alhmdllh.. ina diterima bekerja dekat situ.. btw.. bukan snang.. siap dengan IQ test lg.. kna jwp soalan math lg.. dh la otak dh tepu nyh.  Haha lama x stdy la kata kan..  tapi harini semalam adalah satu pengalaman yang sngt menarik.. banyak benda yang ina belajr..
Dari pkul 9am-6pm.. ina bersama efa selaku supervisor ina and kak ani partner team work.. kami tiga org digabungkan untk bergerak sekali jual barang kt customer.. and lokasi kami dekat sg bakap.. jauh jugak.. kak ani yg drive.. depa sngt sporting, lawak, gila, and baik sngt.. x ase terasing pn even baru kenal.. tugas ina semalam just follow and tngok cara diorg kerja.. so... ina pn ikut jla.. and dalam hati dh mmg dok doa "ya Allah kalau ini yg terbaik dan Engkau redha, pemudahkanlah dan gembirakan aku untk bekerja disini.. jika tidak redha kan diriku dan aturkanlah yg terbaik untuk ku diatas pengetahuan MU.."
Mula2 kami berhenti makan dlu kt satu restoran ni.. and dalam masa yg sma ina diterangkan cara bekerja …

CHARITY FROM US TO YOU

Bismillahhirahmanirrahim.. Allahhu..  :')  x terbayang betapa lega dan gembira dapat selesaikan satu amanah Allah yang di ilhamkan sndiri oleh yang maha kaya dengan segala harta dan rasa  bermula dengan hanya termenung di pembaringan memikirkan "apa lah yang aku boleh buat untuk umat muhammad?" menitis air mata sebab waktu tu terfikir dalam usia yang sudah menjangkau lebih 20 tahun namun masih belum mampu memberi apa-apa impak besar kepada Agama Allah.. malah baca kisah-kisah para sahabat baginda malunya dan kerdilnya rasa diri ini dibandingkan dengan para sahabat baginda yang kebanyyakkan nya di anugerahkan syahid buat mereka. indahnya :)
tiba-tiba Allah ilhamkan untuk aku satu idea yang berkonsepkan "SEDEKAH"  terus aku bergegas bagun dari baring... dan mula capai pen dan buku nota aku di meja and kembali ke katil.. dalam keadaan duduk aku mula plan macam mana nk banyakkan wang untuk sedekah .. pendek kan cerita Allah ilhamkan idea untuk kumpulkan orang-oran…

HIDUPKAN RASA ~

sungai akan kering tanpa hujan,. begitu juga dengan akal, ianya akan kering tanpa ilmu, hati akan kering tanpa iman, basahkan ia dengan zikrullah..
tapi mampu kah dengan berzikir saja kita dapat merasa kemanisan dalam beriman? ini pendapat ina saja berdasarkan pengalaman sendiri yang jahil ni..
ina akan rasa kemanisan dalam berzikir apabila kita memahami makna zikir , memahami makna zikir? contoh? Allahuakhbar, Allah maha besar? SubhanaAllah , maha suci Allah? Lailahailla , tiada tuhan selain Allah?  makan tersebut kita semua muslim seharusnya telah pon memahami dan mengetahuinya, namun yang lebih penting dari itu ialah apabila kita berzikir dengan timbulnya rasa KEINSAFAN dalam diri kita.. maksud? 
maksudnya , ina akan betul-betul merasai dalamnya zikir apabila ina dapat satu ilmu baru , contoh dengan baca kisah-kisah Wali Allah , para sahabat, apabila ina baca , dan rasa diri terlau kerdil dan jahil, terlalu hina dan jauh beza dengan mereka.. dari situ akan timbul satu rasa yang san…