Skip to main content

MONTSARY

alhamdulillah harini genab sebulan aku berkahwin <3
dah sebulan kahwin baru nak menaip dalam blog. malas sungguh nak mengarang. ni sebab dah bosan sangat and alang-alang dah cukup sebulan marilah kita buat sesi romantik sikit dalam blog yang dah berusang ni.

first of all, aku memang tak sangka aku akan kahwin pada tarikh 27/3/2020. ikut perancangan asal akad nikah akan dijalankan pada 3/4/2020 dan sanding pada 4/4/2020. tapi disebabkan isu global COVID-19 ni buatkan semua perancangan jadi 360 darjah bertukar. malam 25/3/2020 "ex-tunang" call nak cakap nak percepatkan nikah sebelum bulan April sebab tok kadi cakap takut penang akan keluarkan arahan untuk tidak membenarkan sebarang acara pernikahan bermula 1 April. sejujurnya aku sangat lah x ok and emosi bila tiba-tiba nak diawalkan dengan keadaan akad nikah yang perlu bersyarat untuk dijalankan tidak melebihi skeian-sekian jumlah, nana (kakak sulung) and family dia x boleh balik sebab PKP, sahabt-sahabat lain tak dapat hadir, masjlis sanding tak tau bila akan boleh langsungkan, majlis akan hanya ada dua pilihan buat dirumah atau di pejabat tok kadi, ya Allah bayangkan lah perasaan macam mana waktu tu. Allah jla yang tahu. tapi dalam keadaan emosi macam tu pun aku selalu doa untuk Allah aturkan yang terbaik.
lepas saja "ex-tunang" call, aku memang asalnya x nak pun bagitau mak ba hal nak mempercepatkan nikah, bagi aku lantak la kalau 3/4 boleh akad, akad. kalau x boleh tunda jla sampai habis PKP nanti.
tapi sesungguhnya perancangan Allah yang mendahului segalanya. tiba-tiba ja aku tergerak hati balik untuk berbincang dengan kedua ibu bapa aku.

and pendek kan cerita semua bersetuju untuk percepatkan. bayangkan lusa terus nak kawen. tiba-tiba ja. tapi aku macam "hurmm entahla malas pikir jadi apa jadilah" dengan hati yang berat aku teruskan ja walaupun aku sedih/kecewa/berat hati and langsung tak happy and excited. memang gaya macam kena kahwin paksa rasa. sebab tu x ramai yang tau.. aku pun lupa nak update kat sapa-sapa. kawan-kawan pun banyak tekejut aku dah kahwin. bukan kata hampa tekejut aku pun tekejut haha

malam sebelum kahwin tu, adik aku tolong pakaikan inai celup beli dekat kawan RM5. and waktu meana pakaikan inai pon aku nagis beria tiba-tiba and dia pon nagis tengok aku nagis.tak dak malam berinai, x dak kumpul dengan kawan-kawan. hanya aku dan adik.

sampai lah kehari akad aku, pagi-pagi lagi aku kena p makeup dekat studio berdekatan rumah. mujur lah tarikh makeup dapat diawalkan. selesai makeup aq tekejut tengok muka sebab tebalnya ya Allah rasa macam nak padam sangat-sangat makeup, and segan nak jumpa orang lain sebab rasa macam overnya. elok habis makeup, aku terus naik rumah, rumah dah x dak sapa dah waktu tu, semua dah turun ke rumah sewa aku, block yang sama, tingkat ja lain. waktu tu aku dah meroyan sangat tak nak kahwin. alia kawan baik aku pun nagis tengok aku macamtu.

and aku cakap dekat alia and adik aku "aku harap sangat ni hanya gangguan syaitan, aku harap sangat lepas akad perasaan ni akan hilang, aku takut aku tak ok walaupun lepas sah"

aku yakin, bukan semua yang baca paham.. tapi ini apa yang aku rasa..
sebagai perempuan, dari kecik kita selalu berangan nak ada wedding dream kita, tapi bila dah besar yang kita inginkan ialah di saat yang bermakna dalam hidup kita, kita nak ada dengan semua ahli keluarga, dengan sahabat-sahabat kita, untuk raikan moment tu,... tapi bila nikmat tu kita tak dapat.. sedih sangat rasa,.. sebak sangat...
tambah sebak bila tengok mak ba pun sedih bila depa harap nak bagi yang terbaik waktu perkahwinan anak dia.. tapi semua jadi serba sederhana. :')


dipendekkan cerita majlis akad semua berjalan lancar, dengan sekali lafaz, alhamdulillah aku sah bergelar isteri dia..
lepas akad jujur aku cakap aku rasa masih sama. xdak perasaan lain yang timbul. aku mula bimbang sampai sudah ka aku akan x happy macam ni.
tapi lepas selesai semua and tinggal dengan dia.. alhamdulillah syukur sangat perasaan berat yang sebelum ni terbeban hilang. Allah hadirkan rasa yang lain sayang, cinta, kasih pada suami. dan aku yakin dorongan yang besar buatkan perasaan ni berubah ialah dari layanan suami, kesungguhan dia lengkapkan keperluan rumah, habiskan banyak duit untuk barangan rumah, barang dapur, sedaya mungkin untuk pastikan aku selesa, and setiap hari bantu aku untuk buat kerja rumah, bantu aku masak, kemas rumah, jaga waktu sakit, semua tu buatkan aku sedar yang hikmah Allah lebih besar.


dari sini aku mula melihat hikmah yang Allah susunkan, kewajipan yang asas adalah keutamaan dalam setiap ibadah termasuklah perkahwinan. Allah hadiahkan waktu perkahwinan kami ini dimusim PKP untuk kami lebih mengenali, banyak masa sekali, dapat puasa sekali, solat berjemaah, banyak masa untuk ke rumah mak dan mak mertua. tak terbeban dengan kerja. and sebenarnya nak kahwin ni kalau ikutkan sangat simple and jimat kalau yang basic yang kita utamakan. in sya Allah ada rezeki lepas PKP ni kalau boleh mmg nak buat kenduri sebagai tanda kesyukuran dan berkumpul balik dengan ahli keluarga dan sahabat-sahabat.
hari kami jalankan akad nikah, hari yang sama kami dimaklumkan bahawa memang confirm mufti penang telah keluarkan arahan larangan untuk akad nikah bermula 1 April 2020. gamaknya kalau x jadi kahwin 27hb tu mungkin selamanya x berjodoh la kotkan. memang pasti jodoh, ajal, maut, rezeki semua Allah dah tetapkan. walaupun kita rancang macam mana pun.. kad dah edar, banner dah siap, dewan, catering, baju, semua dah tempah.. tapi "kun fayakun" Allah kata jadi maka jadilah ia..

aku yakin ya Allah perancangan Mu yang terbaik..
terima kasih kerana KAU hadiahkan ketenangan dan kasih sayang ini..
moga cinta yang kami bina sampai ke syurga mu...

untuk suami ku,.
i know that i'am not good in words..
i really love you with all my heart..
thanks for always be with me..
with every storm and rainbow that we being go through together
you are the best partner that Allah choose for me,
thanks for all your sacrifice and patient my dear husband..


aku akan sentiasa ada.. in sya Allah dalam setiap doa untuk mu..
doa aku telah berubah dalam setiap solat.. sentiasa aku hadiahkan terdahulu buatmu..
aku mohon agar Allah memelihara mu sewaktu keluar mencari rezeki,
aku sentiasa mendoakan agar kau selamat pergi dan balik..
aku sentiasa doa agar Allah bukakan rezeki yang luas untuk mu suami ku.. agar tidak terbeban dalam menafkahi ku dan tanggungan mu..
agar Allah berikan kau khudrat yang baik untuk kau terus berkerja dan beribadat semampu mu..
aku sentiasa doa agar kasih sayang dan perkahwinan ini kekal hingga kita bertemu lagi di syurga Allah..
maafkan atas segala kekurangan ku.. yang akan kau jalani disetiap hela nyawa yang masih tersisa sepanjang Allah pinjamkan aku untuk mu..
moga aku menjadi isteri penyejuk mata buatmu...
dan moga engkau menjadi suami penyejuk hati untuk ku...


sungguh aku bersyukur dengan kurniaan Allah yang besar ini, perkahwinan ini merupakan pelengkap sebahagian iman ku.. suami ku, kau merupakan pemegang kunci syurga ku..
aku harap kau sentiasa redha dengan ku.. agar tidak terhalang redha Allah untuk ku..

27/4/2020 ~








Comments

Popular posts from this blog

:) maaf kan ku

kadang aku terlalu menyembunyikan segala rasa sehingga sukar untuk yang penting mentafsirkannya.. itu bukan kerna aku pilih untuk jadi sebegitu.. itu kerna aku terlalu bergantung pada tuhan ku.. aku terlau asyik dalam mengadukan segala hal ku terhadapNYA yang aku merasa begitu lega melepaskan segala sesak di dada.. sehingga tidak perlu aku rasa untuk curahkan rasa ini pada yang lain. BENAR.. jika engkau punya tuhan mu.. maka kau akan punya segalanya... kadang aku leka dengan segala rasa.. aku mohon maaf andai "tidak menghargai" rasa mu.. namun aku masih belum pasti destinasi yang akan ku tuju nanti.. terlalu banyak yang berlegar di minda. terlalu banyak yang perlu ku galas beban di dunia untuk meraih keredhaan akhirat.. hingga kadang aku letih dan perlu untuk bersendiri.. kadang aku pilih untuk berdiam.. bukan kerna aku tidak peduli.. tetapi kerna aku perlu masa untuk diriku, dan aku beri masa untuk kamu mengerti salah dan betulkan tanggapan mu.. kerna aku telah banyak

Tercemar berjuta kenangan hanya kerna satu kesalahan..

tercemar berjuta kenangan  hanya kerna satu kesalahan.. saudara,  jika kita sedar bahawa kebahagiaan dan kesakitan yang pernah atau sedang kau rasa itu adalah atas kehendak tuhan mu.. maka engkau tidak akan mudah menghukum seperti ini.. saudara.. jika kau faham dan yakin dengan takdir yang telah Allah catatkan.. masa yang kau ambil untuk memaafkan akan lebih singkat.. dendam yang kau bawa lama itu akan makin luntur... amarah yang kau gengam itu akan makin padam.. yakin lah... kau akan dan pasti akan perolehi ketenangan yang lebih damai.. malah kau akan lebih dikagumi oleh yang menyakiti mu.. kerna kekuatan yang kau mampu pikul adalah lebih besar.. jika Allah berkata bahawa  "Aku tidak menguji hamba ku diluar kemampuannya" maka apa lagi yang kau ragukan tentang kemampuan mu.. adakah janji Allah itu, masih belum cukup untuk membuatkan kau yakin? maka dengan siapa bisa kau sandarkan rasa keyakinan yang tinggi melebihi Rabb mu?

~2018~

selamat tahun baru dunia :) x sedar cepat betul dah masuk tahun baru kan, sibuk dengan semester akhir di UUM, buatkan kami semua hanya fokus untuk kejar due date hantarkan semua tugasan sahaja, and the best things is kami semua sambut tahun baru sambil mengadap semua report yang bertimbun,. but alhamdulillah we still enjoyed it :p 2017 dan berlalu macamtu ja kan? and  sedar pon apa ek yang aku buat tahun lepas? terlalu sibuk dnegan tugas pelajar,. tapi mungkin tu lah yang menjadi keutamaan and i hope i already did it well.. in sya Allah.. moga hati dan mak ba puas hati.. aamiin..  so untuk tahun baru ni, ehh hello 2018!! apa "aZaM" baru awak ezrina? haha x yah nak beria sangat la letak azam itu ini, last2 jadi angan2 ja.. so letak azam yang memang awak akan usaha untuk work for it,. better simple tapi jalan, daripada nampak hebat tapi x buat kan? so azam untuk tahun 2018!! - saya nak minum air 2 litter sehari,. err mmg nampak mcm apa punya azam la deii.. tapi