Skip to main content

KISAH HAMBA ALLAH YANG BERIBAH SELAMA 500 TAHUN

Dari Jabir r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberitahu kami bahawa Malaikat Jibrail telah memberitahu Rasulullah s.a.w katanya:”Wahai muhammad demi Allah yang mengutusmu sebagai nabi yang besar, sesungguhnya ada seorang hamba Allah yang beribadat selama 500 tahun diatas sebuah bukit yang lebar,panjangnya bukit itu 30 puluh hasta kali 30 hasta dan disekelilingnya ialah air laut yang seluas 4,000 farsakh dari tiap penjuru. Dan di situ Allah s.w.t mengeluarkan air selebar satu jari dan dari bawah bukit dan Allah s.w.t juga telah menghidupkan sebuah pohon delima yang setiap hari mengeluarkan sebiji buah delima. Apabila tiba waktu petang hamba Allah itu pun memetik buah delima itu dan memakannya, setelah itu ia pun sembahyang. Dalam sembahyang ia telah meminta kepada Allah s.w.t. supaya mematikannya ketika ia dalam sujud, supaya badannya tidak disentuh oleh Bumi atau apa-apa saja sehingga tibanya hari berbangkit.Maka Allah s.w.t. pun menerima permintaanya. Berkatalah malaikat lagi:”Oleh itu setiap kali kami naik turun dari langit kami melihatnya sedang sujud, kami mendapat dalam ilmu bahawa ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan dihadapkan kepada Allah s.w.t. lalu Allah s.w.t. menyuruh Malaikat:”masukkanlah hambaku itu ke dalam syurga dengan limpah rahmatku:” maka berkata orang itu:”Dengan disebabkan amalku?” Maka Allah s.w.t. menyuruh malaikat menghitung semua amalnya dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan.Apabila penghitungan dibuat maka amal yang dibuat oleh orang itu selama 500 tahun itu telah habis apabila dikira dengan sebelah mata, yakni nikmat pengelihatan yang Allah s.w.t. berikan padanya, sedangkan nikmat-nikmat lain belum dikira. Maka Allah s.w.t. berfirman:”Masukkan ia kedalam neraka”.Apabila ia ditarik ke neraka maka ia pun berkata:”Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam syurga dengan rahmarmu.”Lalu Allah s.w.t. berfirman kepada malaikat:”Bawakan ia ke mari”. Kemudian Allah s.w.t. bertanya orang itu:”Siapakah yang menjadikan kamu daripada tidak ada”Lalu orang itu menjawab:”Engkau ya Allah”.Kemudian Allah s.w.t. bertanya lagi:”Apakah itu kerana amalmu atau rahmatku?”.jawab orang itu:”Ya Allah, dengan rahmatmu.” Allah s.w.t. bertanya lagi:”Siaapakah yang memberikan kekuatan sehingga 500 tahun kamu beribadat?”.Jawab orang itu:”Engkau ya Allah”. Allah s.w.t. bertanya lagi:”Siapakah yang menempatkan kamu diatas bukit yang di tengah-tengah lautan, dan siapakah yang mengeluarkan air tawar yang bersih dari tengah-tengah lautan yang airnya sangat masin dan siapakah yang menumbuhkan sebuah pohon delima yang mengeluarkan sebiji delima setiap hari, padahal buah itu hanya berbuah setahun sekali lalu kamu meminta supaya aku matikan kamu dalam sujud, jadi siapakah yang membuat semua itu?” lalu orang itu berkata:”Ya Allah, ya Tuhanku engkaulah yang melakukanya.” Allah s.w.t. berfirman: ”Maka semua itu adalah dengan rahmatku dan kini aku masukkan kamu ke dalam syurga juga adalah dengan rahmatku.”Malaikat Jibrail berkata:”Segala sesuatu itu terjadi hanya dengan rahmat Allah s.w.t. Amal yang dibuat oleh seseorang itu tidak akan dapat menyamai walaupun setitik debu sekalipun dengan nikmat yang Allah s.w.t. berikan pada hambanya, oleh itu janganlah mengharapkan amal kita itu akan dapat memasukkan kita ke dalam syurga Allah s.w.t. sebaliknya memohonlah dengan rahmatnya. Sebab hanya dengan rahmat Allah s.w.t. sajalah seseorang itu dapat memasuki syurganya. Apabila kita memohon kepada Allah s.w.t. supaya dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmatnya maka mintalah supaya Allah s.w.t. memasukkan kita dengan rahmatnya ke dalam syurga FIRDAUS. Insya’Allah.

Comments

  1. air tawar yg kat tgah2 laut tu still da.... try carik... Subhanallah............

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

:) maaf kan ku

kadang aku terlalu menyembunyikan segala rasa sehingga sukar untuk yang penting mentafsirkannya.. itu bukan kerna aku pilih untuk jadi sebegitu.. itu kerna aku terlalu bergantung pada tuhan ku.. aku terlau asyik dalam mengadukan segala hal ku terhadapNYA yang aku merasa begitu lega melepaskan segala sesak di dada.. sehingga tidak perlu aku rasa untuk curahkan rasa ini pada yang lain. BENAR.. jika engkau punya tuhan mu.. maka kau akan punya segalanya... kadang aku leka dengan segala rasa.. aku mohon maaf andai "tidak menghargai" rasa mu.. namun aku masih belum pasti destinasi yang akan ku tuju nanti.. terlalu banyak yang berlegar di minda. terlalu banyak yang perlu ku galas beban di dunia untuk meraih keredhaan akhirat.. hingga kadang aku letih dan perlu untuk bersendiri.. kadang aku pilih untuk berdiam.. bukan kerna aku tidak peduli.. tetapi kerna aku perlu masa untuk diriku, dan aku beri masa untuk kamu mengerti salah dan betulkan tanggapan mu.. kerna aku telah banyak

Tercemar berjuta kenangan hanya kerna satu kesalahan..

tercemar berjuta kenangan  hanya kerna satu kesalahan.. saudara,  jika kita sedar bahawa kebahagiaan dan kesakitan yang pernah atau sedang kau rasa itu adalah atas kehendak tuhan mu.. maka engkau tidak akan mudah menghukum seperti ini.. saudara.. jika kau faham dan yakin dengan takdir yang telah Allah catatkan.. masa yang kau ambil untuk memaafkan akan lebih singkat.. dendam yang kau bawa lama itu akan makin luntur... amarah yang kau gengam itu akan makin padam.. yakin lah... kau akan dan pasti akan perolehi ketenangan yang lebih damai.. malah kau akan lebih dikagumi oleh yang menyakiti mu.. kerna kekuatan yang kau mampu pikul adalah lebih besar.. jika Allah berkata bahawa  "Aku tidak menguji hamba ku diluar kemampuannya" maka apa lagi yang kau ragukan tentang kemampuan mu.. adakah janji Allah itu, masih belum cukup untuk membuatkan kau yakin? maka dengan siapa bisa kau sandarkan rasa keyakinan yang tinggi melebihi Rabb mu?

~2018~

selamat tahun baru dunia :) x sedar cepat betul dah masuk tahun baru kan, sibuk dengan semester akhir di UUM, buatkan kami semua hanya fokus untuk kejar due date hantarkan semua tugasan sahaja, and the best things is kami semua sambut tahun baru sambil mengadap semua report yang bertimbun,. but alhamdulillah we still enjoyed it :p 2017 dan berlalu macamtu ja kan? and  sedar pon apa ek yang aku buat tahun lepas? terlalu sibuk dnegan tugas pelajar,. tapi mungkin tu lah yang menjadi keutamaan and i hope i already did it well.. in sya Allah.. moga hati dan mak ba puas hati.. aamiin..  so untuk tahun baru ni, ehh hello 2018!! apa "aZaM" baru awak ezrina? haha x yah nak beria sangat la letak azam itu ini, last2 jadi angan2 ja.. so letak azam yang memang awak akan usaha untuk work for it,. better simple tapi jalan, daripada nampak hebat tapi x buat kan? so azam untuk tahun 2018!! - saya nak minum air 2 litter sehari,. err mmg nampak mcm apa punya azam la deii.. tapi