Skip to main content

SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI


"Sewaktu kecil, ada malaikat yang sentiasa datang kepadaaku dalam rupa yanag tampan. ia menemaniku ketika aku berjalan menuju madrasah dam menjadikan kawan-kawan ku sentiasa mengutamakan diriku. ia menemaniku seharian sehingga aku pulang. dalam sehari, aku perolehi ilmu yang lagi banyak daripada yang diperolehi oleh kawan sebayaku selama satu minggu. aku tidak pernah mengenali pemuda itu. suatu hari ketika aku bertanya kepadanya,. ia menjawap, "aku adalah malaikat yang diutuskan Allah. Dia mengutusku untuk melindunggi mu selama kamu belajar."

Bismillahirahmannirahim..

seperti yang dijanjikan sebelum ni,.ina akan berkongsi dengan semua mengenai salah satu kisah wali Allah yang sangat terkenal dengan sifat zuhud dan karamahnya..
subhanallah.. ina pada mulanya tidak mengenali dan  tidak pernah mendengar kisah mengenai wali Allah ini..
suatu hari tergerak hati ina untuk pergi ke perpustakaan wlaupun dan habis exam. ina memang berniat nak cari buku motivasi dan islamic. Alhamdulillah,. Allah makbulkan doa ina.. Allah permudahkan pencarian ina.. dan ina bertemu jodoh dengan buku yang bertajuk "KISAH KEHIDUPAN SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI"
mulannya bila ina baca dan kaji,. subhanaAllah.. ina sangat kagum dan rasa sangat jahil tidak mengenali ulama hebat ini..
terlalu banyak unutk ina "copy" sebijik2 dalam buku yang ina baca ni.. jadi ina akan rumuskan apa yang termamapu bedasarkan isi-isi penting yang ina peroleh. in sya Allah.. moga bermanfaat :)

beliau sejak dari kecil boleh dilihat perbezaannya dar kanak-kanak yang lain.. setiap kali beliau terlintas untuk bermain bersama kawan-kawannya.. beliau sentiasa mendengar bisikan " jangan bermain, tetapi datanglah kepadaku wahai hamba yang dirahmati". begitu hebat kedudukannya sehingga Allah benar-benar menjaga dan memelihara insan ini sejak dari kecil.

ibu syeikh adalah dari keturunan Rasulullah SAW.
beliau mempunyai makan rohani yang sangat tinggi. ketika beliau ditanya apa yang membawa beliau ke amakn rohani yang sangat tinggi..? beliau menjawap "kejujuran yang pernah ku janjikan kepada ibuku".
ea sahabat.. beliau seorang yang sangat jujur. setiap kata-kata yang keluar dari mulutnya hanya kebenaran semata-mata. yakinlah kita bahawa TIDAK AKAN PERNAH LURUS IMAN SESEORANG SEANDAINYA MASIH BELUM LURUS LIDAHNYA.

ada satu peristiwa yang ingin menunjukkan begitu jujurya beliau. moh ina cerita kan :)

pada suatu hari, beliau mendapat hidayah daripada Allah untuk berhijrah menempuh jalan kebenaran. beliau meminta izin daripada ibunya. dan ibunya membenarkan anak kesayanggannya pergi meninggalkannya.. walaupun ibunya tahu mereka hanya akan ketemu semula selepas itu, hanya pada waktu hari kiamat.
ibunya berpesan kepadanya agar sentiasa JUJUR!
sebelum berangkat ibunya membekalkan beliau dengan 40 keping emas. beliau pun mengikut sebuah kafilah kecil ke baghdad. baru sahaja meninggalkan kota Hamadan , sekumpulan perompak yang terdiri daripada enam puluh orang berkuda menghalang mereka. mereka merampas semua bekalan dan harta rombongan tersebut. apabila melihat kepada syeikh, para perompak bertanya kepadanya.. "apa yang kamu miliki?" syeikh menjawap dengan jujur,. "aku mempunyai 40 keping emas" perompak bertanya,. "dimana kau letakkn?" syeikh menjawap "dibawah ketiak ku".. perompak tersebut ketawa dan meinggalkannya..
apabila ketua perompak tersebut datang dan bertanya kepada syeikh. jawapan yang sama diberikannya.. dan apabila ketua tersebut memeriksa, maka benarlah terdapat 40 keping emas yang dijahit oleh ibunya pada jubahnya bawah ketaiknya. maka ketua pencuri tersebut bertanyakan kepada syeikh.. "mengapa kamu memberitahu kami? padahal hartamu selamat tersembunyi? maka syeikh menjawap..

"AKU PERLU BERKATA JUJUR KERANA TELAH BERJANJI KEPADA IBUKU UNTUK SENTIASA BERSIKAP JUJUR"..
subhanallah... hebatkan ? kalau kita? hurm.. dengan kejujurannya.. telah melembutkan hati ketua perompak dan seluruh kumpulan perompak tersebut memeluk islam dan bertaubat kepada Allah..  :)
 *sesungguhnya melalui tingkah laku dan akhlak kita juga antara salah satu cara BERDAKWAH :)
(hebat sungguh aturan Allah)

BERSAMBUNG....




Comments

Popular posts from this blog

:) maaf kan ku

kadang aku terlalu menyembunyikan segala rasa sehingga sukar untuk yang penting mentafsirkannya.. itu bukan kerna aku pilih untuk jadi sebegitu.. itu kerna aku terlalu bergantung pada tuhan ku.. aku terlau asyik dalam mengadukan segala hal ku terhadapNYA yang aku merasa begitu lega melepaskan segala sesak di dada.. sehingga tidak perlu aku rasa untuk curahkan rasa ini pada yang lain. BENAR.. jika engkau punya tuhan mu.. maka kau akan punya segalanya... kadang aku leka dengan segala rasa.. aku mohon maaf andai "tidak menghargai" rasa mu.. namun aku masih belum pasti destinasi yang akan ku tuju nanti.. terlalu banyak yang berlegar di minda. terlalu banyak yang perlu ku galas beban di dunia untuk meraih keredhaan akhirat.. hingga kadang aku letih dan perlu untuk bersendiri.. kadang aku pilih untuk berdiam.. bukan kerna aku tidak peduli.. tetapi kerna aku perlu masa untuk diriku, dan aku beri masa untuk kamu mengerti salah dan betulkan tanggapan mu.. kerna aku telah banyak

Tercemar berjuta kenangan hanya kerna satu kesalahan..

tercemar berjuta kenangan  hanya kerna satu kesalahan.. saudara,  jika kita sedar bahawa kebahagiaan dan kesakitan yang pernah atau sedang kau rasa itu adalah atas kehendak tuhan mu.. maka engkau tidak akan mudah menghukum seperti ini.. saudara.. jika kau faham dan yakin dengan takdir yang telah Allah catatkan.. masa yang kau ambil untuk memaafkan akan lebih singkat.. dendam yang kau bawa lama itu akan makin luntur... amarah yang kau gengam itu akan makin padam.. yakin lah... kau akan dan pasti akan perolehi ketenangan yang lebih damai.. malah kau akan lebih dikagumi oleh yang menyakiti mu.. kerna kekuatan yang kau mampu pikul adalah lebih besar.. jika Allah berkata bahawa  "Aku tidak menguji hamba ku diluar kemampuannya" maka apa lagi yang kau ragukan tentang kemampuan mu.. adakah janji Allah itu, masih belum cukup untuk membuatkan kau yakin? maka dengan siapa bisa kau sandarkan rasa keyakinan yang tinggi melebihi Rabb mu?

~2018~

selamat tahun baru dunia :) x sedar cepat betul dah masuk tahun baru kan, sibuk dengan semester akhir di UUM, buatkan kami semua hanya fokus untuk kejar due date hantarkan semua tugasan sahaja, and the best things is kami semua sambut tahun baru sambil mengadap semua report yang bertimbun,. but alhamdulillah we still enjoyed it :p 2017 dan berlalu macamtu ja kan? and  sedar pon apa ek yang aku buat tahun lepas? terlalu sibuk dnegan tugas pelajar,. tapi mungkin tu lah yang menjadi keutamaan and i hope i already did it well.. in sya Allah.. moga hati dan mak ba puas hati.. aamiin..  so untuk tahun baru ni, ehh hello 2018!! apa "aZaM" baru awak ezrina? haha x yah nak beria sangat la letak azam itu ini, last2 jadi angan2 ja.. so letak azam yang memang awak akan usaha untuk work for it,. better simple tapi jalan, daripada nampak hebat tapi x buat kan? so azam untuk tahun 2018!! - saya nak minum air 2 litter sehari,. err mmg nampak mcm apa punya azam la deii.. tapi